X

• Sted: Bogstadvannet Rundt
  • Bydel: Vest
  • Distanse: 9,2 km
  • Startavgift: 225 kr/løp. Festivalpass: 995 kr.

Bogstadvannet ligger som en perle ved inngangen til Sørkedalen på grensen mellom Oslo og Bærum. Det er stor variasjon i omgivelsene rundt vannet. På denne turen vil du løpe forbi badeplasser, over brusende elver, gjennom skog og dyrket mark, forbi en golfbane og flere historiske bygninger. Her løper du på variert underlag; asfalt, grus, skogsbilvei og sti. Traseen er kupert og har partier med litt krevende terreng.

Løypekart

GPX-fil av løypa

Her kan du laste ned GPX-fil av løypa, som du kan legge inn på klokka di og følge underveis i løpet. Trykk på knappen under, så lastes fila automatisk ned.

Hvordan du får GPX-fil inn på akkurat din klokke, må du google deg til. Men vi lover, det er lett!

Download “Bogstadvannet_Rundt” Bogstadvannet_Rundt.gpx – Downloaded 392 times – 360 KB

Løypebeskrivelse

Løpet starter ved Peder Anker plass, der Anker veien og Sørkedalsveien møtes. Du får en myk start med en strekning som så vidt heller nedover der du løper langs golfbanen. Ved enden av veien tar du til høyre og kommer snart ut på Hammarbrua, som tar deg over Lysakerelva.

På den andre siden av elva følger du gangveien til høyre, forbi Osdammen og deretter langsmed den sørlige delen av Bogstadvannet. Følg veien til venstre. Snart møter du løpets første motbakke, men denne er ikke lang og du er snart på toppen og kan la bena gå fritt på en flat strekning med en gyllen åker på din venstre side.

Ved veikrysset tar du til høyre og følger grusveien oppover og holder til høyre når veien deler seg. Nå kommer du inn på blåmerka sti med til tider litt krevende terreng. Her er det både stein og røtter du må se opp for. Deler av strekningen kan bli nokså sleip og våt hvis det har regnet mye. På de våteste partiene er det lagt ut planker og klopper. Skogen her er frodig og grønn og det går for det meste nedover.

Deler av stien går langs beitemark og mot slutten av stipartiet møter du også en litt bratt oppoverbakke. Denne er imidlertid raskt unnagjort. Snart kommer du ut på grusvei igjen, men bare en veldig kort strekning. Du skal snart ut på sti igjen. Nå på sti langs dyrket mark. Her kan det bli gjørmete og sleipt på våte dager.

Så kommer du ut på grusvei og følger veien til venstre og tar til høyre ut på Sørkedalsveien. Dette partiet løper du langsmed veien et kort stykke. Det er tydelig sti i veikanten på høyre side.

Etter broen tar du til høyre bort fra veien. Nå følger et stykke på sti langs Sørkedalselva. Elva slynger seg av sted på din høyre side og på din venstre side har du duvende gul åker.

Du kommer til en liten bro og følger stien til venstre og kommer snart tilbake til Sørkedalsveien. Her følger du stien som går på nedsiden av veien til du møter på gangveien som fører deg opp til Bogstad gård.

Du løper gjennom tunet på Bogstad går og følger gangveien og kan snart skimte mål ved Bogstad badeplass.

Se hele ruten her

Se en timelapse av løpet her