X

• Sted: Alnaelva ned
  • Bydel: Øst
  • Distanse: 7 km
  • Startavgift: 225 kr/løp. Festivalpass: 995 kr.

Alnaelva er en skjult løpeperle for mange i Oslo. Grafitti, fossefall, dyreliv og hengebruer. Alnaelva ned er løp nummer to i Oslo Løpsfestival. Her får du mulighet til å løpe dine, kanskje, 7 raskeste kilometere noen gang.

Løypekart

GPX-fil av løypa

Her kan du laste ned GPX-fil av løypa, som du kan legge inn på klokka di og følge underveis i løpet. Trykk på knappen under, og trykk deretter på de tre prikkene nede til venstre i fanen som kommer opp. Her får du valget om å laste ned løypa som enten GPX- eller FIT-fil. Deretter må du selv vite eller google deg fram til hvordan du legger fila inn på klokka di.

Løypebeskrivelse

Løpet starter på Tveita (Tveita bedriftsområde), 189 moh og tar deg hele veien ned til Svartdalsparken 36 moh. Med en høydereduksjon på hele 150 meter sier det seg selv at dette løpet i all hovedsak går nedover.

Du starter med en flat strekning frem til et fotgjengerfelt som må krysses. Dette er den første av de to stedene du blir nødt til å krysse veien på dette løpet. Deretter følger du fortauet oppover, først til høyre og så til venstre. Nå kommer du inn på turveien som skal ta deg nedover mot Alnaelven.

Du løper igjennom to underganger med fargesprakende graffiti på veggene og deretter inn i skogen. Her får du innimellom gløtt av Groruddalen langt under deg. Turveien bølger seg opp og ned gjennom skogen. Nå vil du også krysse dine første broer på denne turen; først en gangbro som svinger deg over veien og like etterpå en bred hengebru i metall som gynger deg over et lite juv.

Etter broen blir stien litt smalere et lite stykke og du må passe litt ekstra på hvor du setter beina, for her er underlaget litt ujevnt. Følg stien rett frem helt til du kommer til skiltet som peker til høyre mot Breivollen. Så følger du stien nedover, pass på, for her er det trappetrinn!

For enden av stien kommer du til en bilvei, denne må du krysse og her er det ikke noe fotgjengerfelt(!) Så husk å se deg godt for. Nå er du omtrent 3 kilometer inn i løpet.

Turveien fortsetter på den andre siden av veien og nå kommer du inn langs Alnaelvens frodige våtmark. Her svinger den grønne Alnaelven seg gjennom et landskap med rikt dyreliv.

Ved stiens ende blir det et kort stykke langs bilveien. Her er det ikke fortau, men det er tydelig sti i grøftekanten. Ikke kryss veien, men hold deg på høyre side. Det er ikke mer enn 50 meter før du svinger av til høyre og inn på et industriområde. Her løper du et kort stykke på asfalt med Alnaelva på din venstre side og gamle industribygninger på din høyre side til du kommer inn på turveien igjen.

Nå er du på Bryn og det er bare litt over 2 kilometer igjen til mål.

Her løper du på trebroer og til og med en hengebru langsmed Alnaelvas livlige fossefall før du løper det siste stykket inn mot mål på en bølgende turvei gjennom Svartdalen. Der er det noen små kneiker som kan føles tunge helt på slutten av et løp, men de er heldigvis veldig små og korte. Tenke på dem som noen siste små fartsdumper før du når mål ved inngangen til Svartdalsparken.

På dette løpet vil du over halvparten av tiden løpe langs Alnaelven, forbi våtmark, fossefall, gamle industribygg, graffiti og spennende broer. Alnastien er helt klart en av Oslos mest spennende bystier.